Peranan Ki Hajar Dewantara dalam Mengembangkan Pendidikan Nasional di Indonesia

Authors

  • Dewi Kurnia Telaumbanua, Anggar Kaswati, YB Jurahman Author

Abstract

The Role of Ki Hajar Dewantara in Developing National Education in Indonesia. This writing aims to discuss the life of Ki Hajar Dewantara and his thoughts on education as well as to discuss in depth the struggle of Ki Hajar Dewantara in developing education in Indonesia and to find out the influence of Ki Hajar Dewantara in various fields. To examine and discuss this problem into a paper, the author uses the rules of scientific writing, namely using the method of writing a literature study, with the steps of topic selection, source collection, verification, interpretation, and historical writing. Knowing Ki Hajar Dewantara's struggle in the world of education, education in Indonesia was initially still oriented to the interests of the Dutch East Indies government, known as indigenous education. The development of education in Indonesia in 1992-1952, could change the colonial education system into a national education system. The dynamics of education in Indonesia have progressed rapidly since the establishment of Taman Siswa, which was pioneered by Ki Hajar Dewantara with the implementation of the education system into a people's education system. Taman Siswa not only wants the formation of the intellect, but also in education in the sense of nurturing and practicing morality. The Ki Hajar Dewantara trilogy has a great influence on the development of education in Indonesia. This development is evident with the emergence of the Wiyata Bachelor and various associations of scholars whose aim is to improve national education in Indonesia.

Keywords : Ki Hajar Dewantara, education, Indonesia Abstrak

Peranan Ki Hajar Dewantara Dalam Mengembangkan Pendidikan Nasional di Indonesia. Penulisan ini bertujuan untuk membahas kehidupan Ki Hajar Dewantara dan pemikirannya tentang pendidikan serta untuk membahas secara mendalam perjuangan Ki Hajar Dewantara dalam mengembangkan pendidikan di Indonesia dan untuk mengetahui pengaruh dari Ki Hajar Dewantara di berbagai bidang. Untuk mengkaji dan membahas permasalahan ini menjadi suatu tulisan, penulis memakai kaidah penulisan ilmiah, yaitu menggunakan metode penulisan studi literatur, dengan langkah-langkah pemilihan topic, pengumpulan sumber, verifikasi, interpretasi, dan penulisan sejarah. Mengenal perjuangan Ki Hajar Dewantara dalam dunia pendidikan, pendidikan di Indonesia awalnya masih berorientasi pada kepentingamn pemerintah Hindia Belanda yang dikenal dengan pendidikan pribumi. Perkembangan pendidikan di Indonesia  pada tahun 1992-1952, dapat mengubah sistem pendidikan kolonial menjadi sistem pendidikan nasional. Dinamika pendidikan di Indonesia mengalami kemajuan pesat sejak berdirinya Taman Siswa  yang dipelopori oleh Ki Hajar Dewantara dengan diterapkannya sistem pendidikan menjadi sistem pendidikan kerakyatan.Taman siswa tidak hanya mengkehendaki pembentukan intelek, tetapi juga dalam pendidikan dalam arti pemeliharaan dan Latihan susila. Trilogi Ki Hajar Dewantara mempunyai pengaruh yang besar terhadap perkembangan pendidikan di Indonesia. Perkembangan ini Nampak jelas dengan munculnya Sarjana Wiyata dan berbagai perkumpulan para sarjana yang bertujuan meningkatkan pendidikan nasional di Indonesia.

Keywords : Ki Hajar Dewantara, pendidikan, Indonesia

Published

2023-10-19